cerita.

Malam Pertama: Bahagian 9

(Bahagian 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8)

Inspektor Edham mundar-mandir sambil Koperal Afnan conteng papan putih yang diminta dari kaunter pertanyaan Selamat Rest House. Koperal Lee khusyuk meneliti laporan forensik. Kata Edham, lebih baik selesaikan kes di sini. Buang masa saja balik ke balai. Bukti dan saksi masih ada, masih panas.

“Dah siap, Tuan.” Afnan berdiri di hadapan papan putih. Ada sinar bangga pada wajahnya. 

Paul peluk tubuh. Catatan dan gambar-gambar di tempat kejadian yang disusun di papan putih diteliti satu persatu.

“Kalau ikut laporan forensik, si mati meninggal lebih kurang jam 5:00 pagi. Adib kata, Jalil balik dalam pukul 3:00 pagi. Jadi dia bukan suspek?” soal Paul.

“Tak tentu juga, Tuan. Semua duduk bilik asing-asing. Sesiapa pun boleh keluar, bunuh si mati, dan balik semula. Tak ada orang nampak.” Afnan cekak pinggang.

“Aku rasa kita boleh ketepikan Pak Maun. Dia yang bersungguh-sungguh nak kahwin, takkan dia pula yang bunuh.”

“Kalau tak sengaja macam mana, Tuan? Manalah tau, malam pertama.” Afnan tersengih.

“Erotic asphyxiation? Pak Maun cakap dia dan Salbiyah tidur saja semalam. Jangan tanya kenapa. Aku tak tau. Forensik pun dah sahkan. No penetration. Peliklah kalau si mati dirangsang tapi akhirnya tak buat apa-apa.”

Buntu. Masih belum ada bukti fizikal yang mengaitkan kematian Salbiyah dengan mana-mana suspek.

“Siapa lagi yang kenal Salbiah selain Pak Maun dan anak-anak dia? Masa soal siasat tadi, Pak Maun kata si mati pernah belajar kat Mesir. Jarang balik. Mesti tak ramai yang rapat dengan dia di kampung.” Edham belum mahu berhenti menaakul.

Lee semak semula nota keterangan yang disiapkan oleh Konstabel Ikram. Catatan dalam buku nota kecil, hasil temu bual dengan orang-orang Kampung Sekangkang Kongkang yang sibuk mengitari kawasan rumah Pak Maun sesudah khabar kematian Salbiyah tersebar pagi tadi.

“Betul.” balas Lee. “Kata Lebai Raqib, yang datang semalam kebanyakannya keluarga dekat. Kawan-kawan universiti si mati dulu pun ada. Tapi dia tak syak sesiapa.”

Tok. Tok. Tok.

Pintu bilik penginapan dikuak. Ada lelaki berketayap tegak di muka pintu.

“Ya?”

“Saya datang ni menyampaikan pesan. Haji Yahya mintak saya jemput encik datang solat jenazah arwahnya Salbiyah.”

Edham terlongo.

“Nanti kami datang, ya?” Afnan hulur senyum.

Lelaki berketayap beri salam dan berlalu. Edham, Afnan dan Lee masih tegak tercancang.

“Nanti dulu. Aku baru ingat. Masa soal siasat, Jalil ada cakap pasal Haji Yahya.” Ujar Afnan.

“Apa dia?” peroman Edham segera cerah.

“Dia cakap, lain betul muka Haji Yahya masa dia tengok si mati. Macam terkejut.”

“Jalil kenal Haji Yahya?”

Afnan geleng kepala.

***

Selesai jenazah dikebumikan, langit masih dijajah mendung. Keluarga gemulah Salbiyah dan Pak Maun masing-masing tunduk kelu di pinggir pusara. Paling hadapan di atas tikar mengkuang, Haji Yahya bersedia membaca talkin. 

Koperal Afnan dan Koperal Hafizi berdiri di tepi busut kurang lebih 50 meter dari pusara gemulah Salbiyah. Haji Yahya berdehem dua kali dan memulakan bacaan talkin.

“Kau rasa dia ada apa-apa dengan kes ni?” soal Afnan separuh berbisik.

Siaran Terkini

Lihat Semua

Irama: Bahagian Akhir

Bahagian ( 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 ) “Sorry lambat,” Klien sudah tiba. “Semua dah settle?” Jon angguk. Dia buka mulut beg dan keluarkan iPhone. Lima gambar bergilir-gilir ditayang pada skrin telefon. Ke

Irama: Bahagian 6

(Bahagian 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ) Suaranya menjalar bagai racun paling berbisa ke segenap pembuluh darah. Tidak seperti vokalis Runutbunyi yang mengalun indah penawar jiwa. Kata mereka cinta dan perang sa

Irama: Bahagian 5

(Bahagian 1 | 2 | 3 | 4 ) Jangan tinggalkanku kesakitan Usah biarkanku dalam hujan Kembalikan malam saat kita berteman Entah berapa kali Naema ucap ‘saya sayang Jon’ sepanjang pertemuan di bilik penge

© 2020 nizambakeri.com