cerita.

Malam Pertama: Bahagian 1

“Mak baru sebulan meninggal, Pak. Dah nak nikah lain? Apa dah jadi ni, Pak? Gatal sangat?” Rosyan geleng kepala. Dia mundar-mandir di ruang tamu. Semakin lama dia tenung kernyih bapanya, Pak Maun, semakin pedih ulu hatinya disayat.

“Jangan biadap, Long.” Jalil tenung cawan berisi teh. Entah berapa kali dia cuba hirup, namun teh terlalu panas. 

Pak memang begitu, dia hanya mahu teh dengan wap berkepul. 

Usai tempik cerek, terus angkat dan tuang air menggelegak dalam teko.

“Aku cakap benda betul, Ngah. Semalam kita buat tahlil, hari ni Pak panggil kita ramai-ramai. Cakap nak nikah baru. Mana aku tak bengang.”

“Dengar sini, Rosyan.” Pak Maun mencelah. Senyumnya belum pudar. Sambil layan amarah anak-anak, sempat matanya imbas gebu pipi Salbiyah. Kulit halus kuning langsat. Mata bulat.

“Aku tak nak menyusahkan sesiapa. Aku kahwin pakai duit sendiri. Tak payah kamu semua susah payah nak cari rumah orang tua, nak campak aku sana sini. Dah kahwin nanti, ada orang jaga makan pakai aku. Faham?”

“Saya faham, Pak.” Akhirnya Adib bersuara. Dia habiskan kunyahan biskut kering terakhir. Teh dihirup sekali lagi. “Tapi Salbiyah tu muda sangat dengan Pak. Bolehkah dia jaga Pak nanti?”

“Kenapa tak boleh? Dia anak Lebai Raqib. Tahu hukum-hakam. Nak harapkan kamu semua? Buat habis duit aku hantar belajar agama, tapi semua nak sembah orang putih juga.” Suara Pak Maun bertukar lantang.

“Sudahlah Long, Adik. Pak dah buat keputusan. Biarkanlah. Kalau betul Salbiyah tu boleh jaga Pak, kita kena setuju. Long bukannya ada masa nak jenguk Pak kat kampung. Sibuk dengan menteri. Election kali ni Long nak jadi calon, kan? Mesti sibuk jilat sana, jilat sini.”

“Angah…” Pak Maun tikam pandang pada Jalil.

Siaran Terkini

Lihat Semua

Irama: Bahagian Akhir

Bahagian ( 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 ) “Sorry lambat,” Klien sudah tiba. “Semua dah settle?” Jon angguk. Dia buka mulut beg dan keluarkan iPhone. Lima gambar bergilir-gilir ditayang pada skrin telefon. Ke

Irama: Bahagian 6

(Bahagian 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ) Suaranya menjalar bagai racun paling berbisa ke segenap pembuluh darah. Tidak seperti vokalis Runutbunyi yang mengalun indah penawar jiwa. Kata mereka cinta dan perang sa

Irama: Bahagian 5

(Bahagian 1 | 2 | 3 | 4 ) Jangan tinggalkanku kesakitan Usah biarkanku dalam hujan Kembalikan malam saat kita berteman Entah berapa kali Naema ucap ‘saya sayang Jon’ sepanjang pertemuan di bilik penge

© 2020 nizambakeri.com