cerita.

Kispen 105: Derma

Kemaskini: 29 Dis 2019

“Abang,”


Kasyful tersentak. Lena ternoktah saat suara isteri kedengaran.


“Sayang, sayang dah sedar. Syukur,” Kasyful genggam tangan isterinya, Adawiyah.


“Saya selamat, bang?” Adawiyah masih lesu. Tekaknya perit, kontang.


“Semua okey. Kejap lagi doktor datang,” Kasyful alih helaian rambut yang terjuntai di wajah Adawiyah.


Pintu kamar diketuk. Seorang lelaki lewat 40-an berkemeja biru tua masuk diiringi dua jururawat.


Pemeriksaan rutin pasca pembedahan dilakukan sebelum doktor semak fail maklumat pesakit.


“Puan berehat dulu. Kalau ada apa-apa, boleh panggil nurse. So far semua okey. You’re doing well. Lagi pun cik abang awak ada kan?”


Doktor dan Kasyful berjabat tangan.


“Sayang, saya balik kejap. Sayang rehat. You’ll let me know if anything, okay?”


Belum sempat Kasyful berdiri tegak, Adawiyah ragut lengannya.


“Abang,”


“Ya?”


“Abang tak bagitau doktor tu macam mana kita dapat buah pinggang ni kan?”


Kasyful geleng kepala. Dia yakinkan Adawiyah bahawa segala yang dirancang tak terhalang.


Pihak hospital diberitahu buah pinggang didermakan ahli keluarga yang mahu identiti dirahsiakan. Ujian darah menunjukkan penderma dan Adawiyah sepadan.


“Ingat saya nak balik ni kenapa?” Kasyful rapatkan bibir ke telinga Adawiyah. “Mayat dia ada lagi dalam tab mandi.”

Siaran Terkini

Lihat Semua

Kispen 150: Riba

“Ahhh!” Sebilah pisau bedah terbang dari genggaman Dr Syarif ke dinding, melantun, lalu gugur ke lantai seraya menghantar denting ke setiap sudut kamar bedah nan sunyi. Kesemua jururawat membisu. Kaku

© 2020 nizambakeri.com