cerita.

Irama: Bahagian 4

(Bahagian 1 | 2 | 3 )

Spageti di pinggan Jon tinggal separuh. Dia alihkan perhatian pada persembahan di pentas kecil yang mengisi ruang hadapan bar.

Vokalis runut bunyi mendendangkan Unbreak My Heart milik Toni Braxton. Suaranya serak berbaur lunak. Lagu berjiwa hiba diberi denyut rock. Menarik juga.

Simpan semua lafaz berpisah Kembalikan hidup girang nan indah Usah biarku bertangis gundah Kucup aku biar hilang segala resah

Jon tersenyum. Ini lagu kegemaran Naema, teman wanita zaman sekolahnya.

Mereka tertangkap di stor buku teks saat berkucupan. Jon sudah hampir telanjang. Naema cuma tinggal kutang dan kain biru muda. Ustaz Fathul tampar mereka di situ juga, tanpa tangguh.

Saat Ustaz Fathul panggil guru lain, Naema cuma tertunduk. Jon tersengih.

Hari itu mereka diheret ke pejabat pengetua. Mereka ditempelak tanpa henti oleh Ustaz Fathul sedang pengetua terduduk di kerusi sambil geleng kepala. Semakin lebar sengih Jon, semakin lantang suara Ustaz Fathul.

“Kamu berdua ni nak jadi apa? Ahli neraka? Kemaruk sangat nak berzina? Kalau ikut hudud, kamu dah kena sebat seratus kali. Depan orang ramai. Kamu nak macam tu?”

“Dia tak buat apa-apa, ustaz.” Ujar Naema. Suaranya bergetar. Matanya berkaca.

“Tak buat apa-apa? Waktu saya buka pintu tadi, kamu dah bertelanjang Naema. Kamu boleh kata dia tak buat apa-apa? Nasib baik Allah gerakkan hati saya, lalu kat tepi stor tu. Kamu pengawas buku teks, Naema. Cikgu bagi kunci stor pada kamu untuk kamu susun buku. Untuk kamu jaga amanah. Bukan jual tubuh!”

“Cukuplah, Ustaz. Kejap lagi parents diorang datang. Biar saya uruskan,” pengetua akhirnya bersuara.

Ibu bapa Naema tiba lebih kurang setengah jam kemudian. Jon cuma punya seorang abang. Dia bekerja kilang dan tak dibenarkan keluar oleh majikan.

Perbincangan yang tenang bertukar tegang saat Jon renung bapa Naema lalu tersengih.

“Biadap!” Bapa Naema pantas bangkit.

Dua lagi tamparan hinggap di pipi Jon sebelum ibu Naema menghalang.

© 2020 nizambakeri.com